لیز تراس از نخست‌وزیری بریتانیا کناره گرفت | احزاب مخالف خواستار انتخابات عمومی شدند

لیز تراس از نخست‌وزیری بریتانیا کناره گرفت | احزاب مخالف خواستار انتخابات عمومی شدند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این اعلام استعفا بوسیله تراس در بیرون خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ، مقر نخست‌وزیری به دنبال از دست رفتن تقریبا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این اعلام استعفا بوسیله تراس در بیرون خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ، مقر نخست‌وزیری به دنبال از دست رفتن تقریبا کامل اقتدار سیاسی او با سقوط بازارها در واکنش به سیاست‌های اقتصادی او، از دست دادن دو وزیر کلیدی کابینه و سلب اعتماد تقریبا همه نمایندگان حزب محافظه‌کار در پارلمان بود.

تراس به این ترتیب کوتاه‌مدت‌ترین نخست‌وزیر تاریخ بریتانیا خواهد بود.

تراین به این علت مجبور شد استعفا دهد که او رهبری حزب محافظه‌کار و مقام نخست‌وزیری را بر اساس یک پلتفرم دست‌راستی عوام‌گرا برده بود یا شاید فقط با چنین پلتفرم می‌توانست این مقام را ببرد، اما این سیاست باعث هراس بازارهای مالی و بعد هنگامی که او سعی کرد آن را ترمیم کند، به هراس حوزه‌های انتخاباتی انجامید. حزب محافظه‌کار هیشه دست‌راستی‌ها را به عنوان بخشی از اعضایش داشته است، اما از هنگام برگزیت به بعد آنها به بخش مسلط این حزب بدل شده‌اند.

کی‌یر استارمر، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی در واکنش به استعفای تراس گفت، اگر انتخابات زودرس برگزار شود، حزب او یک مانیفست «حاضر و آماده» دارد. سایر رهبران اپوزیسون و سازمان‌هایی مانند اتحادیه‌های تجاری هم با آن موافقند.

اما با این که این ایده که حزب حاکم دو بار رهبرش را تغییر دهد، اما انتخابات زودرس برگزار نکند، احمقانه به نظر می‌رد، حزب محافظه‌کار در حالیکه در نظرسنجی‌های با فاصله زیادی از احزاب رقیب عقب است، چنین کاری نخواهد کرد. تنها سازوکار در دسترس در چنین وضعیتی این است که احزاب اپوزیسیون خواستار ری عدم اعتماد به دولت شوند و دولت را سرنگون کنند. اما این گزینه هم در شرایط فعلی محتمل به نظر نمی‌رسد.

در هر حال بازارهای سهام به استعفای نخست‌وزیر بریتانیا در پنجشنبه شب با امید به اینکه که آشوب سیاسی بریتانیا به زودی پایان خواهد یافت، با قیمت بالاتری به کار خود پایان دادند.